Project Description

Key Account Manager

roundyellow-keyFör att lyckas som Key Account Manager måste man lämna en traditionell kund – leverantörsrelation med ambitionen att på sikt uppfattas som en nyckelleverantör.

Att planera, samordna och genomföra aktiviteter på olika nivåer hos kunden och inte minst ha en ledande roll för de egna medarbetarna som är engagerade hos kunden, dock utan personalansvar, blir en del av vardagen.

Kursen behandlar följande områden och är mycket konkret med många övningar, bl a ingår en större övning som syftar till att öka den strategiska förmågan. Den förutsätter att du tidigare genomfört kursen Personlig försäljning eller har liknande kunskaper.

Vi behandlar följande områden:

Att vara Key Account Manager

  • Skillnader mellan sälj- och KAM-rollen
  • Färdigheter för att lyckas
  • Organisationens färdigheter för att lyckas
  • Att bli kundens förtroliga rådgivare


Att bli nyckelleverantör

  • Kundernas inköpsprocess
  • Tillföra och mäta värde i kundens processer
  • Proaktivitet och långsiktighet
  • Affärsupplevelsen
Analys och värdeskapande

  • Kunskap om kundens betingelser
  • Var och hur ska vi tillföra värde
  • Balansera möjligheter, resurser och mål.
  • Att skapa ömsesidigt värde


Att leda utan personalansvar

  • Du är dirigenten – utåt och inåt
  • Strukturerat sälj- och kvalitetsarbete
  • Olika ledarstilar
  • Coachande förhållningssätt
Organisera KAM-arbetet

  • Mål och ambitionsnivå med kunden
  • Insatser för att nå målen?
  • Kundplanen – på kort och lång sikt
  • Kompetenser och personstilar
  • Gruppens mognadsfaser

Skapa och vidmakthåll engagemang

  • Kommunicera mål och förväntningar
  • Påverka medarbetarnas motivation
  • Uppföljning och vidareutveckling
  • Champagnekultur

Kursen kan antingen genomföras i grupp eller som individuell coachning. Kontakta oss för en vidare diskussion kring ett passande upplägg.